Kde se berou obecní peníze?

17.09.2018 15:26

Pochopit způsob financování obce je náročná disciplína. Občan zvyklý na fungování soukromého sektoru pracujícího v modulu Má dáti – Dal může být zpočátku nad shlukem čísel a rozčarován a za mne musím říci, že mi trvalo několik let, než jsem vlastní způsob tvorby rozpočtu pochopila. Pokusím se tedy shrnout základní principy.

 

Obecní pokladna se plní především ze čtyř zdrojů. Z výběru daní od státu, z obecních poplatků, z dotací a z vlastní hospodářské činnosti.

 

Peníze z daní

Daně platíme všichni, ať už z příjmů, daně z přidané hodnoty, nemovitosti a také mnoho dalších. Vybírám jen ty, ze kterých obec získává většinu finančních prostředků. Finanční úřady vše vyberou a dále se postupuje dle zákona 243/2000 Sb. a prováděcí vyhlášky 429/2017 Sb., tzv. rozpočtového určení daní. Rozhodným ukazatelem je v tomto případě koeficient, jehož výše je odstupňovaná dle počtu obyvatel naší obce k 1. 1. daného roku. Koeficient je v rozmezí 0,43 pro nejmenší obce až po 2,7 pro velká města. Obec Vysoký Újezd má aktuálně 0,53 % procentní podíl na částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů. V praxi to znamená, že ze 100 Kč hrubého výnosu dostane obec za jednoho trvale hlášeného občana 53,00 Kč. Pro srovnání – velká města typu Beroun mají „nárok“ na 13,98 %, tzn. ze 100 Kč hrubého výnosu dostane město Beroun za jednoho trvale hlášeného obyvatele 139,80 Kč. Za občany nepřihlášené k trvalému pobytu obec nedostane nic.

 

Peníze z obecních poplatků

Na výběr poplatků obec schvaluje vyhlášky. Ve Vysokém Újezdě jich máme několik. Jejich znění najdete na úřední desce obce pod záložkou Obec/Vyhlášky obce Vysoký Újezd. Důležité pro příjmy obce jsou především Vyhláška 4/2011 o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, Vyhláška 1/2012 o svozu odpadu, Vyhláška 1/2016 o úhradě vodného ve dvousložkové formě, Vyhláška 2/2016 o místním poplatku ze psů a Vyhláška 1/2017 o místním poplatku z ubytovací kapacity. Nejvíce do obecního rozpočtu přináší poplatky za odpady, které ale také na druhé straně obci velmi výrazně prostředky odčerpávají. Výnosy z poplatků za psy a ubytovací kapacity nejsou pro příjem zásadní. Vyhlášku za užívání veřejného prostranství obec nevyužívá vůbec. Přitom by v této podobě přinesla do obecní kasy poměrně zajímavý výnos – stačí se podívat, kolik soukromých vozidel parkuje na veřejných prostranstvích.

 

Peníze z dotací

Dotace při jejich správném využití umožňují obci realizovat větší a velké projekty. V případě všech našich obcí jsme čerpali dotace na výstavbu kanalizace, úpravy vozovek, přestavbu školy či její vybavení, nebo na výměnu oken na obci. Poskytovatelem dotace nemusí být nutně evropský fond. Jednotlivé tituly vypisuje například Krajský úřad Středočeského kraje nebo příslušná ministerstva (kultury, školství, zemědělství atd.). Obec jen musí umět uvedené možnosti využít. Na to si u nás platíme členství v tzv. Místní akční skupině Jihozápad.

 

Peníze z vlastní hospodářské činnosti

Obec jako taková může provozovat některé činnosti a mít z nich příjem. U nás jsou to například obecní byty ve Vysokém Újezdě v čp. 61 (bývalá knihovna) a čp. 104. Jedná se celkem o 4 nájemní jednotky. Dále obec provozuje obchod nebo čas od času prodá palivové dříví z vlastních lesů či pronajme část plochy soukromým subjektům (golfový turnaj). Vstupní náklady jsou však v některých případech tak vysoké, že se jedná především o službu občanům, nikoliv obci. 

                                                                                              mvla

Zpět
Tvorba webových stránek zdarma Webnode